Застосування сучасних педагогічних технологій та інноваційних методик як засобів активізації пізнавальної діяльності у процесі вивчення іноземної мови.


Застосування сучасних педагогічних технологій та інноваційних методик як засобів активізації пізнавальної діяльності у процесі вивчення іноземної мови.
Людмила Загорулько
Барський коледж транспорту та будівництва Національного транспортного університету.

У зв’язку з орієнтацією зовнішньої політики України на поглиблення міжнародних відносин з країнами  Європи питання підготовки конкурентоспроможних фахівців, які володіють іноземними мовами, стає все більш актуальним. Знання іноземних мов як засобу соціального спілкування є невід'ємною частиною суспільного розвитку нашого часу. В Україні якість освіти сучасних студентів як майбутніх фахівців пов'язана з необхідністю оволодіння іноземними мовами, що сприятиме їхній мобільності у Європі і має відповідати міжнародним уявленням щодо основних компетенцій справжнього фахівця. Це вимагає нової орієнтації цілей, принципів, змісту,застосування сучасних педагогічних технологій та інноваційних методик викладання іноземної мови.
Використання інноваційних технологій забезпечує підвищення ефективності навчального процесy , активізує пізнавальну діяльнысть студентів, гарантує досягнення запланованих результатів навчання . Досвід засвідчує, що у процесі викладення іноземних мов , варті найбільшої уваги технології, засновані на особистісно — орієнтовному навчанні:
- розвивальне навчання;
- інтерактивне навчання ;
- креативне навчання ;
- проектна робота.
В особистісно-орієнтовному навчанні слід пропонувати матеріал , для якого характерна новизна, практична спрямованість , створювати ситуацію успіху, доброзичливо коментувати відповіді та дії студентів тощо .
Розвивальне навчання передбачає не інформативний , а розвивальний освітній процес. Навчання має підпорядковуватись не повідомленню матеріалу й перевірці знань , а розвитку досвіду студентів щодо викладеної викладачем та самостійно опрацьованої інформації. Студенти не тільки слухають розповідь викладача, а й співпрацюють із ним у діалозі, висловлюють свої думки , діляться інформацією . Викладач навчає студентів розвивати своє критичне мислення , самостійно аналізувати інформацію , бачити свої помилки або логічні порушення у твердженнях інших .
Інтерактивне навчання ( англ . intr - азаємний , act - діяти ) - це особлива форма організації пізнавальної діяльності, яка полягає у забезпеченні постійної активної взаємодії і грунтується на діалозі, моделюванні ситуацій вибору , вільного обміну думками . Це співнавчання , взаємонавчання , в якому і студенти, і викладач є рівноправними , рівнозначними суб’єктами навчання лише з тією відмінністю , що педагог стає справжнім лідером молодіжного колективу, організатором процесу навчання.
Інтерактивне навчання сприяє формуванню цінностей , навичок і вмінь , створенню атмосфери співпраці, взаємодії .
Його мета — створення комфортних умов навчання , за яких кожен студент відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність . Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій , використання рольових ігор , спільне розв’язання проблем. Принципи інтерактивного навчання :
- безпосередня участь кожного учасника занять у процесі навчання , що зобов'язує викладача як організатора навчального процесу зробити кожного учасника занять активним шукачем шляхів і засобів вирішення певної проблеми;
- взаємне інформаційне й духовне збагачення.
 Креативне навчання ( лат . creatio - створення ) базується на творчих здібностях . Тобто  креативність - це «здібність до творчості та створення умов , які полегшують і стимулюють творчий процес, забезпечують оцінювання його продуктів . Креативність виявляється в тому, що свідомість людини відбирає асоціації . яких немає в зовнішньому світі й пам’яті, та утилізує їх відповідними засобами, орієнтуючись на певні установки». За визначенням американського психолога У. Фромма, суть творчості – „дивувати і пізнавати, це вміння знаходити рішення у нестандартних ситуаціях , це зацікавленість і відкриття нового і здатність до глибокого пізнання особистого досвіду”.
Одним з основних завдань освіти є формування творчої особистості. Звичайно , не всі у групі мають однакові здібності. Тому завдання викладача полягає у виявленні та розвитку їх у кожного студента  на кожному занятті.
       Проектна технологія навчання полягає у спрямуванні та стимулюванні інтересу студентів до нових знань , розвитку їхніх пошукових зусиль через пошук оптимальних шляхів вирішення проблеми і застосування їх у конкретній діяльності. Проектна робота сприяє не тільки розвитку комунікативної компетентності майбутніх фахівців , а й збагаченню знань з предмета, створює сприятливі умови для розкриття та виявлення творчих здібностей студентів . Проектуючи , студент навчається творчо мислити , самостійно планувати свої дії, естетично реалізовувати засвоєні засоби і способи роботи , удосконалює свої навички і культуру міжособистісного спілкування та співпраці.
Проекти різняться низкою параметрів :
- складом учасників проектної діяльності (індивідуальні, групові. колективні);
- рівнем реалізації міжпредметних зв’язків (монопредметні, міжпредметні, над предмети і тощо).
 З огляду на те, що ці методики в практиці викладення іноземних мов часто перегукуються, доповнюючи одна одну, розглянемо їх спільне використання на заняттях німецької мови .Більш детально розглянемо наступні педагогічні технології: «мозковий штурм», рольові ігри, презентації, метод проектів, бінарні заняття.
«Мозковий штурм» - прийом швидкого некритичного висловлення думок, за допомогою яких можна швидко генерувати численні ідеї з певної проблеми або теми для подальшого обговорення.[3,c.12] Поряд з цим прийомом часто використовую на занняттях також такі форми роботи, як «Коло ідей», «Мікрофон», «Експресопитування», «Акваріум», «Дерево рішень», «Синтез думок » .Такі методи стимулюють студентів до мислення, швидкої реакції та сприяють кращому засвоєнню інформації.

     
(Відеофрагмент)
Ділові ігри у підготовці фахівців до професійного спілкування іноземною мовою є методом активізації її вивчення, який базується на поєднанні індивідуального та групового навчання. Гра є ефективним методом навчання, оскільки усуває протиріччя між абстрактним характером предмету та реальним характером професійної діяльності .[4,с.56] Як рольові, так і ділові ігри сприяють формуванню навичок діалогічного та монологічного мовлення, активізації мовленнєвої діяльності, вихованню засобами іноземної мови. Ділова гра є засобом моделювання різноманітних умов професійної діяльності шляхом пошуку нових засобів її виконання, імітує певні аспекти людської діяльності та соціальної взаємодії. Вона дозволяє знайти рішення складних проблем завдяки застосуванню спеціальних правил ведення дискусій, обговорення проблеми, стимулюванню творчої активності студентів (наприклад, методом мозкового штурму). Крім того, ділові ігри дозволяють майбутнім фахівцям розкрити свої власні якості, навчитися працювати у команді, сприяють розвитку навичок критичного мислення, комунікативних навичок, розв’язання проблем, відпрацювання різних варіантів поведінки в проблемних ситуаціях, вихованню розуміння позиції інших людей. Отже, під час навчання фахівців професійному спілкуванню іноземною мовою з використанням ігрових технологій забезпечується формування комунікативної компетенції студентів. Ігри у підготовці фахівців до професійного спілкування іноземною мовою (ігрові дискусії, ігрові ситуації, рольові ігри, ділові навчальні ігри) є ефективним засобом вирішення завдань формування фахівця, який не тільки готовий до професійної діяльності, але й сформований як творча і соціально-активна особистість.
 (Відеофрагмент)
Сьогодні широкого застосування в навчальному процесі набув метод проектів, який завжди передбачає для вирішення проблеми, з одного боку, використання різних методів, з іншого — інтегрування знань, умінь з різних галузей науки. Проектна робота є об'єднаною навчально-пізнавальною творчою діяльністю студентів-партнерів, які мають спільну проблему, мету, способи діяльності, узгоджені методи, спрямовані на досягнення загального результату сумісної діяльності, а метод проектів є тим методом, в основі якого лежить розвиток пізнавальних, творчих навичок студентів, умінь самостійно конструювати свої знання та орієнтуватися в інформаційному просторі, розвивати своє критичне мислення [5, c.6]. Наведемо приклад організації заняття із використанням методу проектів для студентів спеціальності «Організація перевезень» з теми «Ділова поїздка». Метою проекту є навчити студентів уміти планувати поїздку ( вибрати транспортний засіб та дізнатися, як дістатися до міста та скільки коштують квитки, як провести переговори, забронювати готель, організувати вільний час ),  орієнтуватися у незнайомому місті. Студенти розподіляються на групи – фахівців (тих, хто буде вести переговори) та логістів. Кожен фахівець отримує картку, в якій пропонуються мовні засоби для ведення переговорів з заданої теми, зазначаються вік, соціальний статус, інтереси та преференції кожного (наприклад, хтось надає перевагу подорожі літаком та проживанню у великому готелі у центрі міста, хтось хотів би забронювати невеличкий тихий готель, хтось полюбляє театр, інший – джазові концерти та ін.). Завдання «логістів» – організувати транспортне сполучення, забронювати готель, спланувати проведення вільного часу, зробити, враховуючи бажання «фахівців», відповідні пропозиції щодо зручного перебування у місті. Виконання цього завдання вимагає відповідної підготовки. Викладач може попередньо підготувати актуальну інформацію, роздрукувавши її, або запропонувати студентам самим зібрати інформацію, використовуючи сайти міста у мережі Інтернет.  
 Метод проекту є, на мою думку, найцікавішим та мотиваційним. В основі проекту лежить певна проблема. Елемент творчості робить проектну роботу суто індивідуальною. Працюючи над проектом, студенти виконують невелику дослідницьку роботу: шукають та опрацьовують матеріал у підручниках та Інтернеті, виокремлюючи найголовніше, знаходять ілюстрації, готують проект до представлення . Так, в результаті використання методу проекту під час підготовки до проведення заняття з теми «Охорона навколишнього середовища», студенти відзняли цікавий відеофільм «Die Müllprobleme unserer Stadt» (Відеофільм)  
Одним із інноваційних методів є використання комп’ютерних технологій при вивченні іноземної мови, яке відкриває перед студентами доступ до нових джерел інформації, підвищує їх мотивацію до отримання інформації іноземною мовою, підвищує ефективність самостійної роботи, дає нові можливості для творчості.
Методичні переваги навчання іноземній мові за допомогою мультимедійних засобів свідчать, що цей метод має більший ступінь інтерактивного навчання, дає можливість обирати темп та рівень завдань, покращує швидкість засвоєння граматичних конструкцій та накопичення словникового запасу. Також до безумовно технічних переваг цього методу можна віднести можливість використання інтерактивних відео - та аудіо роликів при навчанні усному мовленню. Демонструючи схеми, фото та малюнки за тематикою мовного спілкування, реалізується принцип наочності.
Запровадження мультимедійних технологій створює умови для інтерактивного спілкування, що на сьогоднішній день є найважливішою складовою навчального процесу. Використовуючи мультимедійні технології викладач може подати інформацію в абсолютно новій та ефективній формі, зробити її більш повною, цікавою та наближеною до тематики спілкування, що вивчається. А також мультимедійні технології дозволяють розробити яскраві та більш цікаві вправи на говоріння. Особливої популярності набули сьогодні використання веб-квестів, розроблених Гете-Інститутом, застосування яких дозволяє студентам самостійно готувати міні-проекти за тематикою спілкування та презентувати їх.[9,с.28]
Презентації на уроках іноземної мови дозволяють поєднувати у собі застосування мультимедіа та необхідного мовного матеріалу. Перевага презентацій у тому, що їх можна використовувати на будь-якому етапі вивчення теми.[1,с.8] ( Відеофрагмент)
 Серед інноваційних технологій вивчення іноземних мов в немовному ВНЗ є,як засвідчує мій досвід, і проведення бінарних занять. Введення до навчальних програм вищих навчальних закладів предмету «Іноземна мова за професійним спрямуванням»  вимагає від викладачів іноземної мови активного застосування міжпредметних зв’язків, адже саме вони дають можливість студентам більш ефективно засвоїти матеріал як з іноземної мови, так і з спеціальних дисциплін. Навчальний процес  у ВНЗ  поділяється на цикли, де кожен об’єднується темою. Тема охоплює певну змістовно легко відокремлювану галузь у рамках загальної предметної та понятійної сфери даної науково-технічної спеціальності. Кожна конкретна тема випливає з попередніх і є обґрунтуванням для введення наступних. Усі вони разом відображають основні питання та проблеми конкретної спеціальності, знайомлять студентів із головними, «вузловими» темами майбутнього фаху.  Тексти для читання, аудіювання і говоріння відображають різні аспекти тем, що розширює кругозір студентів у фахових питаннях. Використовуючи міжпредметні зв'язки  на заняттях іноземної мови, ми можемо домогтися від студентів творчої роботи, підвищення інтересу до вивчення мови.
 (Відеофрагмент бінарного занняття)                                                                                                                                                                                               
Кожна з вищезгаданих технологій цікава , корисна , пропонує для викладача широке поле діяльності і, залежно від фахово - психологічних особливостей педагога та індивідуальних особливостей студентів , варта застосування, використання в процесі викладання іноземних мов. Використання інноваційних технологій сприяє вирішенню поставлених перед сучасною освітою завдань , реалізації особистісних якостей студентів - креативних ( творчих ), когнітивних ( пізнавальних ), діяльнісних ( сприяють соціалізації).
Застосування інноваційних технологій:
-допомагає у формуванні творчої особистості, її розвитку в умовах педагогіки співпраці, толерантності, які випливають з концепції прав людини як вищої цінності, як мети суспільного прогресу . а не його засобу;
-створює сприятливий психологічний клімат на занятті;
-забезпечує свідоме засвоєння навчального матеріалу ;
-урізноманітнює процес навчання застосуванням різноманітних завдань , вправ, тренувань, різних видів контролю;
-збуджує та розвиває інтерес до вивчення предмета і прагнення бути активною дійовою особою, співавтором заняття;
-вчить студентів самостійно здобувати знання, користуватися довідниковою літературою;
-дає змогу отримувати задоволення від досягнутого, але не заспокоюватися, а розширювати, вдосконалювати знання, уміння, навички.


Список використаних джерел
1.     Клевцова Н. И. Методико-дидактические принципы создания и использования мультимедийных учебных презентаций в обучении иностранному языку / Н.И. Клевцова. – Курск, 2003. – 178 с.
2.   Крючков Г. Болонський процес – як гармонізація Європейської системи вищої освіти / Г. Крючков. – Педагогічна преса, 2004. – 104 с.
3.   Пометун О. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / О. Пометун, Л. Пироженко. – Київ, 2002. – 98 с.
4.   Традиції та інновації в методиці навчання іноземних мов: [навч. посіб. для студ. і вчит.] / [за ред. М.К. Колкової]. – СПб.: КАРО, 2007. – 267 с.
5.   Sheils J. Communication in the modern language classroom / J. Sheils. – Strasbourg : Council of Europe Press, 1993. – 250 р.
6.   Електронний ресурс. – Режим доступу: sosh10.edusluda.ru /files/KOPILKA/FPI_Tur_6_shlap-11.doc
7.   Упровадження інноваційних педагогічних технологій. - Електронний ресурс. – Режим доступу: tpl.uzhgorod.ua/index… /Innovacijni_techn.doc
8.   Полат Е. и др. Что такое проект: Типология проектов // Відкритий урок. Розробки, технології, досвід. – 2004. – № 5-6. – с. 10-17.

9.   Рамкова Програма з німецької мови для професійного спілкування для вищих навчальних закладів України. – К.: Ленвіт, 2006. – 90 с

Комментариев нет:

Отправить комментарий