Інноваційні тенденції у методиці навчання іноземних мов
Загорулько Людмила Леонідівна
викладач Барського
коледжу транспорту та будівництва Національного транспортного університету
Стрімкий вихід України у світовий та європейський
простір створює потребу певних змін у галузі освіти, та особливо в галузі
викладання іноземних мов у вищій школі. В сучасному суспільстві
формується чітке соціальне замовлення на володіння іноземними мовами. Стрімкі
зміни в українському суспільстві, осучаснення освітньої системи, досягнення в
галузі теорії та практики навчання іноземних мов ставлять перед освітньою
системою України необхідність оновлення змісту та методів застосування
інноваційних підходів до викладання іноземної мови за професійним спрямуванням.
Тему актуальності інноваційних тенденцій а також їх
поєднання з традиційними підходами у викладанні ІМ у своїх працях досліджували
відомі вчені і дослідники: Ю.С. Сисоєва, Т.Н. Фоміна, Blair R.W.
та інші.
Оскільки з плином часу відбуваються зміни у сфері
викладання , з’являються нові підходи, тому актуальним є дослідження новітніх
тенденцій.
Мета статті полягає у дослідженні використання
новітніх сучасних тенденцій і підходів у навчанні іноземної мови у немовних ВНЗ,
а також у виявленні їх ефективності у поєднанні з традиційними підходами.
У процесі викладання іноземної мови викладач
використовує традиційні методи, які доповнює за допомогою нових тенденцій, що
диктує сучасне суспільство. Традиційні методи продовжують ефективно існувати
завдяки впливу сучасних підходів і не можуть розвиватися один без одного, тому сучасний
педагог повинен вміти поєднувати і ефективно використовувати їх для ефективного
навчання і засвоєння програмного матеріалу.
На сьогоднішній день існує ряд інноваційних технологій та методів. Усі вони
застосовуються на заняттях з іноземної мови відповідно до тематики, мети та вимог, які зазначені в освітньому
стандарті основної загальної освіти з іноземної мови: - розвиток іншомовної
комунікативної компетенції, яка передбачає розвиток мовленнєвої, мовної,
соціокультурної, навчально-пізнавальної компетенцій; - розвиток і виховання
здатності та готовності до самостійного і безперервного навчання іноземної мови.
Поставлені цілі можуть бути реалізовані за умови
використання всіх груп технологій, а саме: - технології
пояснювально-ілюстративного навчання, в основі яких лежить інформування,
просвітництва студентів і організація їх репродуктивної діяльності з метою
вироблення у них загальнонавчальних умінь і навичок; - особистісно-орієнтовані
технології навчання, що створюють умови для забезпечення власної навчальної
діяльності студентів, обліку та розвитку індивідуальних особливостей молодих
людей; - технології розвивального навчання, в центрі уваги яких – спосіб
навчання, власного включення внутрішніх механізмів особистісного розвитку студентів,
їх інтелектуальних здібностей.
Все вище перераховане, включаючи технології навчання, не мають
використовуватися ізольовано.
Одним із сучасних методів є використання комп’ютерних технологій при
вивченні іноземної мови, яке відкриває перед студентами доступ до нових джерел
інформації, підвищує їх мотивацію до отримання інформації іноземною мовою,
підвищує ефективність самостійної роботи, дає нові можливості для творчості.
Методичні переваги навчання іноземній мові за допомогою мультимедійних
засобів свідчать, що цей метод має більший ступінь інтерактивного навчання, дає
можливість обирати темп та рівень завдань, покращує швидкість
засвоєння граматичних конструкцій та накопичення словникового запасу. Також до
безумовно технічних переваг цього методу можна віднести можливість використання
інтерактивних відео - та аудіо роликів при навчанні усному мовленню. Демонструючи схеми, фото та малюнки за тематикою мовного
спілкування, реалізується принцип наочності.А також мультимедійні технології
дозволяють розробити яскраві та більш цікаві вправи на говоріння. Застосування мультимедійних технологій
дозволяє самостійно готувати міні-проекти за тематикою спілкування та
презентувати їх.
Дуже
корисними та цікавими для студентів є проблемні заняття, тематика яких буде
зрозумілою кожному. Такі заняття, як приклад занять з формування суб’єктної
навчальної позиції, дозволяють кожному учасникові представити власне вирішення
проблем. Коли традиційне заняття являє собою однобічний потік інформації від
викладача до слухача, який не гарантує високого ступеня засвоєння навіть при
бажанні останнього, проблемне заняття передбачає наявність значної кількості
часу для дискусій та взаємодії. І роль викладача тут інша – він є
координатором. Студенти абсолютно вільні у виборі підходів до тем дискусій, їх
тільки інформують про основні аспекти заняття. Такий підхід дозволяє робити
акценти на різних складових професійної компетентності.
В
якості прикладу для обговорення німецькою мовою можуть бути запропоновані
наступні теми: „ Das
Geld stinkt nicht”, „ Wie können wir heute die Natur
schützen?”, „ Eine
Bewerbung - ist das wichtig?” та ін. Заняття
такого типу мають бути організовані з акцентом на невимушену атмосферу для
вільного вираження думок, з відсутністю будь-якої критики та осудження.
Ініціаторами у виборі тем для обговорення повинні виступати самі студенті.
До
професійно і фахово-орієнтованих технологій в навчальному процесі, які сприяють
підвищенню пізнавальної активності студентів в процесі вивчення іноземної мови,
належать організація роботи і часу, візуалізація, презентація, ведення
розмови/дискусії та/або керування ними, аналіз професійних ситуацій, метаплан, майнд-меппінг
тощо. Зазначені технології можуть знайти своє застосування насамперед у таких
формах організації занять як проектна робота та ділові ігри. Останні
відкривають можливості для творчої та експериментальної діяльності і навчання,
якими керують самі студенти [3, c.2]
Ділові ігри у підготовці фахівців до професійного
спілкування іноземною мовою є методом активізації її вивчення, який базується
на поєднанні індивідуального та групового навчання. Як рольові, так і ділові
ігри сприяють формуванню навичок діалогічного та монологічного мовлення,
активізації мовленнєвої діяльності, вихованню засобами іноземної мови. Ділова
гра є засобом моделювання різноманітних умов професійної діяльності шляхом
пошуку нових засобів її виконання. Гра є ефективним
методом навчання, оскільки усуває протиріччя між абстрактним характером
предмету та реальним характером професійної діяльності. Крім того, ділові ігри
дозволяють майбутнім фахівцям розкрити свої власні якості, навчитися працювати
у команді, сприяють розвитку навичок критичного мислення, комунікативних
навичок, розв’язання проблем, відпрацювання різних варіантів поведінки в
проблемних ситуаціях, вихованню розуміння позиції інших людей.
З’ясовано, що на кожному етапі заняття є доцільним використання різних інноваційних методів навчання. У
своїй педагогічній практиці часто використовую такі інтерактивні форми роботи
як «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Акваріум», «Дерево рішень», «Синтез
думок», «Броунівський рух», «Займи
позицію», які сприяють активізації пізнавальної діяльності студентів та
ефективності засвоєння матеріалу. Також дуже важливу роль тут будуть
відігравати тип заняття та його місце в циклі уроків цієї теми. Інтерактивна
форма роботи має значні переваги над фронтальною та індивідуальною формами: у
групах студенти залучаються до колективної творчої діяльності, осмисленого
спілкування і взаємодії, розподілу праці між членами групи, здійснюється
взаємонавчання та взаємоконтроль.
Особлива увага приділяється інтерактивному навчанню письма та читання.
Інтерактивне навчання писемного мовлення у вищій школі має формувати і
розвивати уміння обговорення, аналізу і взаємоперевірки.
Сучасна модель процесу читання сконцентрована на інтерактивному зв'язку
читача та тексту, який вивчається. Викладач повинен подати текст, організувати
завдання, які допоможуть учням зрозуміти його (чи дозволять викладачу побачити,
наскільки його не зрозуміли), а після цього тільки стежити за роботою над
текстом та часом, коригувати їх. Текст повинен бути вірно підібраний, завдання
мають відповідати типу тексту, виду читання, рівню мовної підготовки учнів.
Ефективна співпраця та комунікація виступають
базовими компонентами інтерактивного навчання, яке ставить перед собою мету спільного розв’язання проблем,
набуття навичок монологічного мовлення, відповідальність, критичного мислення
та досягнення вагомих результатів. Ось чому процес навчання повинен бути
активований застосуванням інтерактивних технологій залежно від мети та цілі
поставленими перед ним. Шляхи інтеграції інтерактивних методів у навчальний
процес практично необмежені.[4,c.63]
Інноваційні методи навчання іноземних мов, які ґрунтуються на творчому
підході, допомагають повністю розкрити потенціал cтудентів і сприяють розвитку та самовдосконаленню навчально-комунікативного
процесу.
Відбором, теоретичним осмисленням, класифікацією педагогічних інновацій
займається нова галузь педагогічного знання – педагогічна інноватика (лат.
іnnovatio – оновлення, зміна). Інновації в педагогіці пов'язані із загальними
процесами у суспільстві, глобальними проблемами, інтеграцією (лат. integratio –
відновлення, об'єднання в ціле окремих елементів) знань і форм соціального
буття. Нині створюється нова педагогіка, характерною ознакою якої є
інноваційність – здатність до оновлення, відкритість новому.
З метою розвитку творчих здібностей студентів, поступового й систематичного прилучення їх до самостійної пізнавальної
діяльності, забезпечення співпраці між студентами
та викладачем недостатньо використовували лише традиційний методи. Тому варто кожному викладачу подумати над зміною
форми заняття в окремих випадках. Особливо це стосується занять з іноземної мови, де більша частина
часу йде на формування у студентів умінь і навичок,
застосування набутих теоретичних знань.
Отже, поєднання традиційних методів і підходів з новітніми тенденціями,
значно підвищують і оптимізують активність й продуктивність студентів у процесі вивчення
іноземної мови. Тому актуальним є подальший пошук нових тенденцій і
застосування у процесі навчання іноземній мові.
Список використаних джерел
1. Клевцова Н. И. Методико-дидактические принципы создания и использования
мультимедийных учебных презентаций в обучении иностранному языку / Н.И.
Клевцова. – Курск, 2003. – 178 с.
2. Крючков Г. Болонський процес – як гармонізація Європейської системи вищої
освіти / Г. Крючков. – Педагогічна преса, 2004. – 104 с.
3. Пометун О. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід / О.
Пометун, Л. Пироженко. – Київ, 2002. – 98 с.
4. Традиції та інновації в методиці навчання іноземних мов: [навч. посіб. для
студ. і вчит.] / [за ред. М.К. Колкової]. – СПб. : КАРО, 2007. – 267с.
5.
Sheils J. Communication in the modern language classroom / J. Sheils. –
Strasbourg : Council of Europe Press, 1993. – 250 р.
Комментариев нет:
Отправить комментарий